Akkor rizs vagy krumpli a cukorbetegnek?!

KérdésekAkkor rizs vagy krumpli a cukorbetegnek?!
Mária Balázs kérdezte ennyi ideje: 14 év

 Azt mondta a háziorvosom,nehogy krumplit egyek,mert abban sok a szénhidrát! 

21 Válasz
Best Answer
Violetta Varga answered 14 év ago

 Burgonya: 100g-ban 20g szénhidrát (kb.2db tojás nagyságú krumpli).Heti többször is  szerepelhet a diétában.

Halász Gabriella answered 11 év ago


A barna rizsről amit tudnikell

 Táplálkozástani szempontból a barna rizs a legértékesebb, hiszen rendkívül magas a rost-, akomplex szénhidrát- és a B-vitamin-tartalma.
 A barna rizs külső borítása – azaz korparésze- tartalmaz egy vegyületet, melynek neve oryzanol. Ez az anyag váltja ki avérkoleszterinszint csökkenését.
 Louisiana állam egyetemén vizsgálatotvégeztek, melyben arra keresték a választ, hogy a rizskorpa milyen mértékbenképes a koleszterinszintet csökkenteni.  A vizsgált személyek napi 100grizskorpát fogyasztottak három héten át. A felmérés végén a vérkoleszterin szintátlagban 7 százalékkal, ezen belül a káros LDL-koleszterin-szint 10 százalékkalcsökkent..

 Miért olyan egészséges a barna rizs?
Szintemindenki tudja, hogy a barnarizs egészségesebb, mintszokványosabb, fehér társa, és ennek bizony számos oka van. Lássuk, pontosanmiért is olyan jó számunkra ez az étel.

Mi a barna rizs?
 
A barna rizs tulajdonképpen ugyanaz,mint  a sima fehér rizs, hiszen ugyanarról anövényről származnak. Tehát nem létezik külön barna, és fehér rizs fajta, a különbséget pusztán a feldolgozásmódja teszi. A feldolgozatlan rizssok-sok réteget tartalmaz, és annak fényében távolítanak el róla rétegeket,hogy milyen végterméket szeretnének nyerni.
 A barna rizs esetében kizárólag a legfelső réteg kerül le arizsről, míg a fehér rizsnél több réteg, sőt leggyakrabban még fényezésen isátesik.

 A feldolgozás hátrányai
Sajnos azonban, ha ezeket a rétegeket eltávolítjuk a rizsről, akkor nagyonsok értékes tápanyagot is eltávolítunk velük együtt, és semmi más nem marad,mint fényezett keményítő. De akkor vajon miért van szükség rá? A válaszegyszerű: a rizs,fehér formájában sokkal tovább eltartható, mint a barna rizs. A rétegekben található esszenciális zsírok afeldolgozás során oxidációnak indulhatnak, mikor levegőre kerülnek, és emiatthamar megromolhat a rizs.A rizsfeldolgozók kényelme nagyon sok pozitív hatástól foszt meg bennünket,rizsfogyasztókat.
 A tisztítási folyamat ugyanis elveszi a rizsben található B3vitamin 67%-át, B1 vitamin 80%-át, B6 vitamin 90%-át, és vastartalmának 60%-át.A feldolgozás során odaveszik az összes rostanyag is, csak úgy mint azesszenciális zsírsavak.

A barna rizs előnyei

Szerencsére, ha a hétköznapibb fehér rizs helyett inkább barna rizst választunk, akkorkikerülhetjük a rizs feldogozók kényelméből eredő hátrányokat.

A barnarizsnekis nagyon sok fajtája van, mint fehér társának: létezik kerekszemű,hosszúszemű, jázmin rizs

A barnarizsből is létezik ellenőrzött ökológiaigazdálkodásból származó és létezik reform rizs. Én mindenképp a BIO rizseket javaslom asok szennyezőanyag miatt, de a reformrizsek árával természetesen semmi sem tudvetekedni…….én mindig azt mondom, hogy mindegy melyiket veszi: csak jussunk márel odáig, hogy meg akar próbálni egészségesebben élni (és most bocsánatot kérekattól, aki már ezen a lépésen rég túl van).

 A barnarizs élettani hatásai:
hasmenés ellen,
 magas láz esetén
jótékony hatást gyakorol az egész bálcsatornára, nyugtatja és tisztítja
bőrbetegségeknél, hajhullás esetén érdemes fogyasztani.
jótékonyan hat a vérzsír és vérkoleszterin szintre
segíti a veseműködést, gátolja a vesekőképződést
méregtelenít, segíti a salakanyagokat eltávolítani a szervezetből (erre van is egy barnarizs diéta kifejezetten )
az idegrendszerre nyugtató hatást gyakorol

TIPP:
Barna
rizsből ma már nem csak szemes változatát, hanem egyéb készítményeket, példáullisztet is kaphatunk!  

Lássuk most részletesebben, milyen szervezetünk számára fontos anyagokattartalmaz a barna rizs:

kiváló mangánforrás
– a mangán megőrizni csontjainkellenállóképességét és egészségét, hozzájárul a koleszterin és a zsírsavakszintetizálásához, valamint kiegyensúlyozza az inzulintermelést is.

gazdag szelénben – a szelén igen fontos szerepet játsziksejtjeink védelmében a szabadgyökök támadásai ellen.

tartalmaz magnéziumot – ami elengedhetetlen a megfelelővérkeringéshez, illetve az egészséges izmokhoz és csontokhoz.

rostban gazdag – a rostok pedig elengedhetetlenek azegészséges táplálkozáshoz. Ha nem fogyasztunk elegendő rostot, emésztésiproblémáink lehetnek (pl. bélrenyheség, szorulás). Már egyetlen csészényi barna rozs fedezi a napirostszükségletünk 14%-át!

bizonyítottan csökkenti az LDL koleszterinszintet gyorsanteltségérzetet okoz – ezért kiváló eleme lehet a testsúlycsökkentődiétáknak.

Hogyan főzzük?

Lényegében ugyanúgy kell elkészíteni, mint a fehér rizst, ám mivel a barna rizsszemek keményebbektovább kell főzni. Ha délben akarjuk elkészíteni, akkor reggel áztassuk benyugodtan. Majd mikor nekiállunk a főzésnek, folyóvíz alatt mossuk át.2,5-szeres vízben tegyük fel főni a tűzre, majd amikor lobog a vize tegyük belea rizst. Így a  főzési időt 5-10 perccelcsökkenthetjük.

Ami pedig a recepteket illeti, fantáziánkra van bízva. Lényegében ugyanúgyfogyaszthatjuk, mint fehér társát, tehát köretként, rizottóként, rizsgolyóként,rizsdesszertként, stb.

 Tárolási útmutató
Mivel a barna rizs rétegeiben még rengetegzsír található, ezért romlandóbb is. Nem érdemes belőle otthonra egyszerresokat vásárolni, ugyanis ezek a zsírok több hónapos tárolás hatásáramegavasodhatnak.
TIPP:
ha hűtőszekrényben tároljuk a még meg nem főzött barna rizst,megkétszerezhetjük az eltarthatósági idejét!

Ajánlott fűszerek hozzá: curry, sáfrány, kakukkfű,lestyán, majoranna. 

 A barna rizs és a rákmegelőzés
Mivel a barnarizsnek kifejezetten magas a rosttartalma, ezért képes a bélperisztaltikátgyorsítani, a széklet mennyiségét növelni, a mérgező bomlástermékeket megkötni,a belekből kiüríteni. Nem csupán a vastagbél rosszindulatú elváltozásait lehetrizsfogyasztással megelőzni, hanem az emlőrák előfordulási gyakorisága iscsökkenthető.
A magyarázat az, hogy a barnarizs rostanyaga megköti abéltraktusban lévő női nemi hormont, így a vérben keringő ösztrogénszint lecsökken.

 Ausztrál és kanadai kutatások eredménye szerint napi 28 g rost 38 százalékkalcsökkenti az emlőrák kialakulásának kockázatát.