Miért jó a lencse?

KérdésekMiért jó a lencse?
Sára Biró kérdezte ennyi ideje: 10 év

A lencse nem éppen fogyókúrás étel. Nagyon gazdag különféle tápanyagokban, s mindezt jól emészthető formában kínálja szervezetünknek. A szója után az egyik legbőségesebb növényi fehérjeforrás.
Miért jó?

Különleges zöldségfélénk a lencse. Kevés ilyen tápláló és jól emészthető zöldségünk van. 100 grammból 340-350 kcal, 1430-1480 kJ energiát tud adni fogyasztójának, ami nem kevés. Szokatlanul magas a fehérjetartalma is, 25-28% körüli. Nem sokkal marad el a közismerten legtöbb fehérjét tartalmazó szójától. Emellett kedvező, hogy nem allergén, és tápanyagait jól emészthető, az aminosavakat nagy arányban hasznosítható, szabad formában, hordozza. A benne lévő aminosavak összetétele, továbbá az emészthetőség szempontjából fogyasztása kedvezőbb, mint a babé vagy borsóé. Tartalmazza lényegében valamennyi fontos aminosavunkat, köztük az ember számára nélkülözhetetlen esszenciális aminosavakat is, amelyeket szervezetünk nem tud önállóan előállítani. Az állati fehérjeforrásokhoz képest elenyésző a vele együtt fölvett koleszterin és egyéb zsírok mennyisége, melyek mindössze 1-2 %-át adják az elfogyasztott lencsének. Nem véletlen, ha a főként növényi koszton élő ázsiai népek körében nagy megbecsülésnek örvend. A tartósan vegetáriánus életmódot élőknek mindenképpen figyelmébe ajánljuk.Igen jelentős szénhidráttartalma is, 100 grammból 53-60 grammot tesznek ki ezek az anyagok, de mivel úgynevezett glikémiás indexe alacsony, ideális, lassan felszívódó szénhidrátforrás lehet a cukorbetegek számára is. Ebből mintegy 40 gramm keményítő, 3-4 g növényi rost, ami kedvezően magas érték (a vörös lencse esetében valamivel kevesebb), 1-3 g pedig cukor. Jelentősebb mennyiségben tartalmaz raffinózt és stachiózt, mely cukrok tehetők felelőssé a lencseevést követő puffadásért és bélgázképződésért. Emiatt sajnos sokan kerülni kényszerülnek a lencsét.A lencse nagy A-vitamin-tartalma miatt kedvez a szemnek, jelentős továbbá 0,8 mg körüli B1-vitamin (tiamin) tartalma. Egy csészényi lencse fólsav-igényünk 90 százalékát fedezi, ezért például várandósoknak kifejezetten ajánlott, ha a szelekre nem érzékenyek.Az ásványi anyagok közül a kálium, vas (7,5 mg) és az anyagcsere-szabályozásban igen fontosnak tartott cink van jelen.A vörös lencse vékonyabb héjú, mintegy 20 perccel rövidebb főzési időt igényel, ezért csak gondos odafigyeléssel lehet esztétikus köretként a barnás változatokkal együtt feltálalni. Neki már negyed óra is elég, de még így is hamar szétfő. Valamivel kevesebb energiát 303 kcal-t hordoz, mint barnás rokona.
http://www.hazipatika.com  Ti hogyan szoktátok készíteni a lencsét??

6 Válasz
Zsuzsanna Német answered 10 év ago

Imádom a lencsét főzeléket készitek belőle legtöbbször,egészséges és tisztitja a beleket (azaz kipucol) !!:-)-nálam igy van!

Sára Biró answered 10 év ago

 Próbáltátok már a lencse főzeléket tárkony ecettel ízesíteni? Annyira finom ízt ad neki.

Krisztina Kiss answered 10 év ago

Én lencsét csak szilveszterkor fogyasztok korhely leves formában…

Julcsi answered 10 év ago

 Isteni lett a csípős lencselevesem, de én inkább a levét merem csak enni.

Judit Kraseczki answered 10 év ago

Leves, főzelék, saláta…… csípősen, savanykásan, akárhogy jöhet 🙂

Sára Biró answered 10 év ago

Milyen a csípős lencse leves?