Cukorbetegség és testmozgás – Mit és mennyit sportoljon a diabéteszes?

KérdésekCukorbetegség és testmozgás – Mit és mennyit sportoljon a diabéteszes?
Violetta Varga kérdezte ennyi ideje: 11 év

 A cukorbetegség kezelésének első lépcsője a diéta és az életmód rendezése, amely elsősorban rendszeres testmozgás beiktatását jelenti.Bár a cukorbetegség nem gyógyítható sportolással, a rendszeres mozgás segít a betegség egyensúlyának beállításában és fenntartásában, a szervezet anyagcsere állapotának normalizálásában, a cukoranyagcsere kiegyenlítettségéhez szükséges normál testsúly elérésében és megtartásában, a szövődmények elkerülésében.

9 Válasz
Violetta Varga answered 11 év ago

 Az 1-es típusú cukorbetegség bázisterápiája a bevitt inzulinnal való kezelés, ám a megfelelő és rendszeres testmozgástól a vércukorszint kiegyenlítettségét várhatjuk.Több kutatás is azt az eredményt hozta, hogy a heti több alkalommal sportoló 1-es típusú cukorbetegekinzulinigénye jelentősen csökkent, és ritkábban fordult elő az anyagcsere kisiklása (hipoglikémia, ketoacidózis).Mivel a testmozgás jelentősen befolyásolja a vércukorszintet, az edzések gyakoriságát, időpontját, időtartamát, intenzitását, a választott mozgásforma jellegét nagyon pontosan meg kell határozni, és az étkezések és az inzulinkezelés függvényében kell megtervezni, az anyagcsere állapotának stabilizálása, a beteg veszélyeztetésének elkerülése érdekében.Az 1-es típusú cukorbetegségben szenvedők hajlamosak a hipoglikémiára, amelynek veszélyét a túlságosan megerőltető edzésekből álló, rosszul megtervezett edzésprogram nagy mértékben növeli.
A 2-es típusú diabétesz legtöbbször metabolikus szindróma talaján fejlődik ki, amelynek legjelentősebb eleme az elhízás és az anyagcsere egyensúlyának felborulása.A sejteknek rendelkezésükre áll az inzulin (bár ennek termelődése is rendszerint csökkent), ám nem képesek azt megfelelő mértékben hasznosítani (más szóval többé-kevésbé rezisztensek az inzulinra).
A testsúly csökkentése – amelynek egyik leghatásosabb eszköze a testmozgás – mérsékli az inzulinrezisztenciát, ezáltal csökkenti a vércukor szintjét és a szövődmények súlyosságát, előfordulását. A rendszeres sportolás emellett szabályozza a vérzsírok szintjét: nő a védő hatású HDL koncentrációja, és csökken az LDL-frakció vérszintje.   

Violetta Varga answered 11 év ago

 Általános veszélyekMindkét típus esetén a fenti szempontok teljes körű figyelembevétele szükséges az edzésterv meghatározásához. Nagyon fontos, hogy a mozgás rendszeres legyen, és ne kampányszerű! Érdemes a tervezésbe a kezelőorvost és dietetikust is bevonni, ideális esetben alapos szakmai ismerettel bíró személyi edző is igénybe vehető. Az edzések elkezdésekor szorosabb orvosi ellenőrzés indokolt.A mozgás főleg könnyedebb, az egész vérkeringési rendszert edző, ciklikusan ismétlődő mozdulatsorokat tartalmazó kardiomozgásokból álljon – ilyen a séta, a gyaloglás, a kocogás, a futás, a kerékpározás –, kevesebb mennyiségű erősítő gyakorlatokkal. A lényeg tehát az állóképesség, az általános edzettség növelése.Ne kezdjen sportolásba az a beteg, akinek vércukorszintje nincsen egyensúlyban tartva! A kezeletlen hipertónia, az ismeretlen eredetű szívpanaszok szintén a sportolás elkezdésének kontraindikációját jelentik.Lázas cukorbeteg soha ne edzzen, és a gyors vesefunkció csökkenés, a gyorsan romló látásélesség is veszélyeztető faktoroknak számítanak.A sportoláshoz minden esetben megfelelő ruházat szükséges, kiemelt figyelmet fordítva a lábbeli kérdésére. A cukorbetegek perifériás idegrendszere és érrendszere károsodott, aminek következtében megnő a lábon a fekélyek kialakulásának kockázata.Egy rossz cipő hatványozottan károsítja a mozgásszerveket, rontva azok statikáját, és könnyebben alakulnak ki sérülések, sebek, melyekből akár a végtagot is veszélyeztető fekélyek származhatnak.

katalin answered 11 év ago

Mindegyik hozzászolásodat elolvastam és nagyon jo tippeket tudsz adni és mondani.Ugy gondolom én is eléggé utánna néztem a dolgoknak de szivesen olvasok minden ujat ami hasznos.köszi a sok informáciot és ezután is várom a jo tanácsokat.

Violetta Varga answered 11 év ago

 köszönöm szépen,örülök hogy tetszik! 🙂

Sára Biró answered 11 év ago

 Violetta! Te melyik sportot kedveled? Naponta hány percet sportolsz?

Violetta Varga answered 11 év ago

 bicozni szeretek meg sétálni..:) 

Sára Biró answered 11 év ago

 A szobabiciklizés ,vagy a szabadban tetszik jobban?
De úgy tudom neked a gyógytorna is tetszik,főleg ha zenére van!:-)

Violetta Varga answered 11 év ago

 igen ez igy a gyogytorna tetszik!! 🙂 most mar szabadban biciklizés,rossz idöben van a szobabicikli!

MariMarton answered 11 év ago

 Mindenkinek fontos a mozgás,ha egyebet nem de sétálni azt kell. Sajnos a legkevésbé a mozgásra figyelünk oda,pedig fontos lenne.